Amin Maalouf’un Yolların Başlangıcı Adlı Eserinde ‘Ben ve Öteki’ Kavramları
(The ‘Self and Other’ Concepts in Amin Maalouf Book’s Origins )

Yazar : İlknur Tatar Kırılmış    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2017
Sayı : 14
Sayfa : 168-182
Doi : http://dx.doi.org/10.25068/dedekorkut140
    


Özet
Amin Maalouf,köklerinin geldiği toprakları, Orta Doğu’yu, eserlerinin ilham unsuru haline getirmiştir. Doğu ve Orta Doğu insanının zihnini önemli oranda meşgul eden göçmenlik,onun kitaplarında en çok işlenen başlıklardan birisidir.Yazar, nesiller boyunca memleketinden Batı’ya devam eden göçleri üç neslin serüveniyle birleştirerek Yolların Başlangıcı’nı yazar. İdeal olarak bir pusulaya dönüşmüş Batılı yaşam kültürünün her göçmenden esirgediği aidiyet, ben olma, eserin kurgusunda fonksiyonel bir unsurdur. Yolların Başlangıcı’nda, yazarın ailesine ait eski bir ‘bavul’a sığdırılmış yüz elli yıllık mektup,resim ve çeşitli evraklar Beyrut’tan Fransa’ya yazılmak üzere götürülür.Bu belgelerin anlatıcının entellektüel varoluşundan sonra ortaya çıkması ‘ben’i yorumlayabilecek özbilinç farkındalığıyla ilgilidir. Hegel felsefesinde özbilincin varolma koşulu kendisini olumsuzlamasıdır. Tin’in doğayla olan ilişkisinde olduğu gibi, özbilincin kendini olumsuzlama ve bu yolla oluşturma süreci, kendisine yabancılaşma ve bunun aşılması aracılığıyla gerçekleşir. Bu eserde , anlatıcının kendisini yabancı hissettiren ve anlamadan hayatına devam etmesine engel olan şey geçmişi, kökleridir. Ona ulaşmanın yolu ise ‘bavul’a gelişigüzel, dağınık bırakılmış evraklardan geçmektedir. Yazarın hayatında öteki’yi temsil eden Fransa’daki göçmenlik, ben’i tanımlama ve değerlendirme imkanı yaratmıştır. Maalouf’un bu eserindeki göçmenlik olgusu ben ve öteki kavramları çerçevesinde değerlendirilerek sürecin efendilik ve köleliğe dönüşmesi veya dönüşememesine bakılacaktır.

Anahtar Kelimeler
Amin Maalouf,Yolların Başlangıcı, göçmenlik, ben ve öteki,yabancılaşma,efendilik ve kölelik.

Abstract
Amin Maalouf has let his Middle Eastern roots become his inspiration for his works. The theme of Migration which occupies the minds of many Middle and Far – Easterners is one of the most reoccurring titles in his creations. In his memoir Origines, the author tells the adventures of three generations which migrate to the West. In this book, hundred and fifty years old letters, photos and various documents belonging to the author’s family are taken by himself to France from Beirut to be written up as memoirs for his ancestry. The timing of the discovery of these documents being after his own finding of his intellectual existence is related to the self conscious awareness to interpret the ‘self’. In the Hegel dialect, the requirement for self awareness to appear is to first negate ‘self’. Similar to Tin’s relationship with the nature, the negation and discovery of self via this method is achieved by the alienation and surpassing of it. In his work, the factor which makes the narrator feel alienated and hinders him from carrying on with his life is his past and roots. The path to find this obstacle is plotted in the scattered letters packed in the ‘suitcase’.The migration to France, which represents the ‘other’, has provided the opportunity to define ‘self’ and evaluate it accordingly. In this article, the ‘migration’ state will be interpreted in the frame of the ‘self and other’ concept, and observed whether this path leads to ‘Master and Slave’.

Keywords
Amin Maalouf, Origins,immigration, self and other,alienation, master and slave